podczas pandemii

Czym jeździć podczas pandemii?

Share Button
podczas pandemii
Źródło: www.bikebug.com

Twórcy serwisu dołożyli wszelkich starań aby ustalić autora fotografii, jednak się to nie udało. Prosimy o kontakt w celu niezwłocznego uzupełnienia serwisu o imię i nazwisko jej autora.

W Polsce dnia 11 marca ogłoszono pandemię koronawirusa. Pandemią jest epidemia jednak różniąca się większym rozmiarem, obejmująca kraje a nawet kontynenty. Turystyka, hotelarstwo, gastronomia czy transport zbiorowy ulegają obecnie redukcji. Dodatkowo uczelnie, szkoły oraz przedszkola zostały zamknięte. Wraz z tą redukcją zmieniają się nawyki transportowe.

Czym bezpiecznie dojeżdżać do pracy podczas pandemii?

W obawie przed jazdą transportem zbiorowym podczas pandemii wybieramy inne środki transportu. Dobrym wyborem są samochód osobowy oraz rower.

Główne czynniki, które wpływają na wybór środka transportu to:
  • Środki finansowe.
  • Odległość.
  • Warunki atmosferyczne.
  • Stan zdrowia.
  • Szybkość i komfort podróży.

Odległość

Wśród czynników, które wpływają na nasz wybór, istotnym jest odległość. Duże dystanse przemawiają za prywatnym samochodem lub komunikacją zbiorową. Rower atrakcyjny jest na odcinkach od 2km do 7km.

Ostatni z raportów przygotowanych dla GUS pn. „Dojazdy do pracy w 2010 roku na podstawie BAEL” wykazał, że dojazdy do pracy są dość zróżnicowane pod względem odległości od miejsca zamieszkania do miejsca pracy. W latach 2008-2010 osoby pracujące zmierzając do pracy najczęściej pokonywały odległość 6-20 kilometrów, a w drugiej kolejności – do 5 km.

Wyszczególnienie 2008 2009 2010
W tys. W %W tys. W %W tys.W %
OGÓŁEM 10115100,010129 100,0 10298100,0
Do 5 km 3693 36,5357935,3369135,8
6-20 km 475847,0469446,3476446,3
21-50 km 124112,3138413,7134913,1
51 km i więcej 4234,24724,74944,8

Jaki środek transportu wybrać na krótkie dystanse?

Odległości od 2 km do 5 km mogą zachęcać do wyboru roweru lub hulajnogi elektrycznej, natomiast krótsze do pokonywania dystansu pieszo.

Rower i elektryczna hulajnoga jako alternatywa na dystansie do 7 km

Przewagą rowerzysty oraz osoby poruszającej się e-hulajnogą nad pieszym jest prędkość. Pieszy porusza się z prędkością 4-5 km, natomiast rowerzysta 4 razy szybciej.

Dla porównania: rowerzysta oraz osoba na e-hulajnodze pokona 4 km, gdy w tym samy czasie pieszy pokona 1 km. Gdy rowerzysta pokona 8 km, pieszy 2 km itd.


Na prędkość wpływają również takie czynniki jak: jakość nawierzchni, oczekiwanie na światłach, przewyższenia itd.

Opracował: Maciej Lubaś

Izochrona przedstawia odległość, którą możemy pokonać w przeciągu 15 min wybierając własne buty lub rower lub e-hulajnogę. W przeciągu 15 min obszar dostępu jest 16 razy większy dla rowerzysty i e-hulajnogi w porównaniu do pieszego.

Izochrona
Przykład izochrony na przykładzie Lublina
Źródło: map.bikecitizens.net

Sprawdzamy czy rower działa

Twój rower musi być sprawny nie tylko podczas pandemii. Warto pamiętać że rower wg. Prawa o Ruchu Drogowym jest pojazdem o szerokości nie większej niż 0,9 m, w zaprzęgu nie dłuższy niż 4 m, poruszany siłą mięśni, ewentualnie może być wyposażony we wspomaganie, dzięki któremu możemy rozpędzić się do 25 km/h, potem to wspomaganie się wyłącza. Rower wymaga podstawowego wyposażenia:

  • Światła: przód białe/żółte, tył czerwony (obowiązek po zmierzchu nocy oraz podczas złych warunków atmosferycznych).
  • Czerwony odblask z tyłu.
  • Sprawny co najmniej jeden hamulec (zdecydowanie polecam tylni).
  • Dzwonek.

Prawa i obowiązki rowerzysty

Prawo i obowiązku dotyczą rowerzystów nie tylko podczas pandemii. Rowerzysta ma obowiązek poruszania się po infrastrukturze rowerowej, jeżeli natomiast nie ma dedykowanej infrastruktury, należy poruszać się jezdnią. Drugą ważną zasadą jest pierwszeństwo, rowerzysta na przejazdach rowerowych ma pierwszeństwo, chyba że znaki mówią inaczej.

Prawo o Ruchu Drogowym przewiduje trzy sytuacje kiedy rowerzysta może jechać po chodniku:

  • Opiekuje się dzieckiem do 10 roku życia, które samodzielnie jedzie rowerem. Więcej o tym jak bezpiecznie przewozić dziecko na rowerze.
  • Jeżeli prędkość na jezdni dopuszczona jest powyżej 50 km/h, brakuje infrastruktury rowerowej oraz chodnik jest szerszy niż 2 m.
  • Warunki pogodowe zagrażają rowerzyście (śnieg, silny wiatr, gołoledź ulewa, gęsta mgła).

Dlaczego warto wybrać rower podczas pandemii

Autor grafiki: https://porozumienierowerowe.pl/

Autor grafiki: PorozumienieRowerowe.pl

  • Utrzymanie jego jest tanie, nie trzeba go tankować.
  • Jest indywidualnym środkiem transportu, więc zachowanie minimum 1 metra od innego rowerzysty jest łatwe.
  • Poprawia kondycję, wraz z kondycją poprawia nam się odporność, która jest tak teraz ważna.
  • Wytwarzają się endorfiny, które wpływają na nasze samopoczucie.
  • Zaparkowanie roweru w porównaniu do samochodu jest nieporównywalnie prostsze, wystarczy stojak lub znak drogowy – warto pamiętać żeby rower nie utrudniał poruszania się innym.
  • Zmiana otoczenia podczas dojazdu pomiędzy domem a pracą.
  • Redukujesz hałas oraz smog pochodzący z transportu. Dzięki temu powietrze może być lepszej jakości.

Zaplanuj podróż podczas pandemii

Mapa rowerowa Lublina 2020
Mapa Rowerowa Lublina 2020

Istotnym jest czy pomiędzy pracą, a miejscem zamieszkania znajduje się:

  • Infrastruktura rowerowa (drogi dla rowerów, ciągi pieszo rowerowe, pasy rowerowe, kontraruch oraz kontrapasy).
  • Ulice z uspokojonym ruchem (bardzo przydatne i bezpieczne).
  • Jaka jest prędkość na znakach, jeżeli nie ma tam infrastruktury rowerowej (jeżeli powyżej 50 km/h, może korzystać z chodnika).
  • Przewyższenie, które może zweryfikować Twoją kondycję.
  • Sygnalizacje świetlne, które wpływają na czas jazdy.

Pierwszy przejazd najlepiej planować w dzień wolny od pracy. Warto też sprawdzić kilka możliwych tras i wybrać najlepszą względem własnych możliwości fizycznych.

Jeżeli zdecydowałeś/zdecydowałaś się na wybór roweru, usiądź i zaplanuj swoją trasę do pracy. Do tego będzie Ci potrzebna mapa. Poszukaj też czy w Twoim mieście znajduje się mapa infrastruktury rowerowej, ja ze swojej strony polecam dwa portale dla osób mieszkających na Lubelszczyźnie Mapę Rowerową Lublina i Okolic oraz ogólnopolską mapę Sieć Rowerowa.

No Comments

Leave a Comment