Mamy lato i dla wielu z nas rozpoczynają się częstsze wycieczki, podczas których wybieramy rower, jako sposób spędzania wolnego czasu na wyjeździe. Jak wybrać bagażnik rowerowy?
Przewożenie roweru samochodem może być nie lada wyzwaniem. Jeśli posiadamy jeden rower i duży samochód (bus, pick-up), a ładowność samochodu na to pozwala, to możemy go przewozić wewnątrz pojazdu lub skrzyni. Posiadacze mniejszych samochodów mają przynajmniej trzy inne warianty przewozu roweru.
Właśnie jestem na etapie szukania dla siebie bagażnika rowerowego, dlatego też zacząłem szukać i dopytywać się, na co trzeba zwrócić uwagę podczas zakupu bagażnika rowerowego.
Poradnik ten powstał dzięki moim kolegom i koleżankom, którzy podzielili się swoimi doświadczeniami w przewożeniu roweru samochodem.
Ze względu na umiejscowienie bagażnika wyróżniamy trzy typy:
- dach
- klapa samochodu
- hak
Każdy z nich ma szereg wad i zalet, które opisałem w poniższym poradniku. Natomiast jeżeli o czymś zapomniałem daj znać, uzupełnię.
1. Bagażnik rowerowy na dach samochodu
Wiedzą na ten temat podzielił się Aleksander Wiącek
Co potrzebne: przede wszystkim relingi, belki do zamocowania oraz uchwyty do rowerów.
Zalety:
- bagażnik cały czas może być na dachu, nie trzeba go ściągać po zakończonej jeździe,
- nie potrzeba miejsca na przechowywanie,
- mniejsze ryzyko kradzieży,
- niższa cena zakupu,
- łatwiejsze manewrowanie na parkingu na powietrzu (krótszy tył).
Wady:
- większe opory powietrza w czasie jazdy,
- wymaga większej uwagi podczas jazdy z większymi prędkościami (wiatr boczny), łagodniejszego wchodzenia w zakręty,
- zwykle niemożliwy wjazd z rowerami na dachu na parkingi podziemne i do garaży, utrudnione parkowanie pod niskimi drzewami,
- wymaga większej siły przy wkładaniu rowerów na dach, w szczególności na uchwyty położone na środku i na wyższych samochodach, przewożenie rowerów elektrycznych może być utrudnione ze względu na ich wagę oraz nośność bagażnika,
- można niechcący uderzyć rowerem w samochód, szczególnie w momencie unoszenia roweru ponad dach,
- przewożenie zabłoconych rowerów powoduje brudzenie się samochodu,
- cięższego roweru, np. ze wspomaganiem elektrycznym możesz nie wstawić na dach.
Uwagi:
Trzeba uważać na wysokość samochodu wraz z rowerami, żeby nie stracić ich pod niskim wiaduktem.
Koszt:
uzależnione jest to od kilku rzeczy:
- czy pojazd posiada relingi: 200 -1000 zł
- belki poprzeczne: 200 – 1000 zł
- jeden uchwyt na rower: 100 – 300 zł
Należy uwzględnić dodatkowe koszty związane zamontowaniem uchwytów wyposażonych w zamek. Zamki te zmniejszają ryzyko kradzieży rowerów. Warto też zunifikować klucze do zamów, z wygody oraz w przypadku utraty jednego
2. Bagażnik rowerowy na klapę samochodu
Zalety:
- z uwagi na uniwersalny charakter powiesisz na prawie na każdy typ nadwozia (wyjątek sedan i hatchback z długo opadającą tylną klapą),
- nie zahaczysz o dach w garażu,
- szybkość montażu, dzięki czemu łatwo jest komuś pożyczyć,
- niewielkie rozmiary, można szybko schować,
- niska cena.
Wady:
- po pewnym czasie użytkowania niszczy samochód w miejscu montażu,
- nie otworzysz bagażnika w samochodzie, kiedy masz na klapie zamontowany bagażnik rowerowy,
- bardzo częste uszkodzenia lakieru samochodu w czasie jazdy po nierównej nawierzchni,
- stelaż z uchwytami na rowery montowany jest za pomocą obejm, wąskich pasów transportowych z zaciskami, którymi dociąga się stelaż do tylnej maski.
3. Bagażnik rowerowy na hak samochodu
Wiedzą na ten temat podzielił się Karol Kieliszek
Co potrzebne: hak oraz gniazdo (7-, 13-PIN) oraz trzecia tablica rejestracyjna
Zalety:
- montowany za samochodem nie zwiększa oporu, a jeśli już to minimalnie,
- rowery są dostępne bez podnoszenia rąk nad głowę w porównaniu do bagażnika na dach czy na klapę samochodu,
- swobodny dostęp do bagażnika poprzez uchylenie rowerów,
- pełni funkcje dodatkowego bagażnika (skrzyni), po dokupieniu adaptera (na razie w Polsce ten adapter jest bardzo drogi),
- jest tak do rowerów, jak i do nart, snowboard’u,
Wady:
- przed każdym wyjazdem zakładasz, po każdym zdejmujesz (raczej jeżdżenie na co dzień z pustym jest niepraktyczne),
- powiększa obrys samochodu, co ma znaczenie przy parkowaniu na ciasnych parkingach,
- tylne czujniki parkowania automatycznie wyłączają się po zamontowaniu bagażnika (podczas cofania komputer pokładowy przypomina o przedłużonym obrysie samochodu),
- potrzebuje więc miejsca na składanie, nie dużo ale jednak trzeba jakiś kawałek ściany mieć,
- jeżeli bagażnik rowerowy jest nieuchylny, to możesz nie dostać się do bagażnika samochodowego,
- jak ktoś wjedzie w tył samochodu to skasowane są rowery,
- jeżeli jest droga zabłocona, żwirowa czy też sól w ziemię wszystko to znajdzie się na rowerach.
Uwagi:
Ponieważ zamontowany hak zasłania tablicę oraz światła tylne, homologowany hak wymaga 3 tablicy rejestracyjnej oraz pełnego oświetlenia.
Koszt:
można już kupić od 500 zł – natomiast trzeba zwrócić uwagę, czy spełnia wszystkie warunki (montaż trzeciej tablicy oraz pełne oświetlenie tylne)
hak + montaż – nawet 800 zł (solidne, godne polecenia bagażniki na hak, na 2 – 3 rowery to koszt ok. 2000 zł).
Trzecia tablica koszt 53 zł
No Comments